Lunch med Preacher Tom

På vardagarna springer man runt en del själv på campus, det finns nog inte någon som har ett schema som är den andres likt så de dagar jag äter lunch på campus blir det oftast själv. Just att äta ensam tycker jag kan vara lite småtrist, men här på skolan är det alltid så mycket liv och rörelse så det känns helt lugnt. Vid Aztec Center mitt på campus där de har en foodcourt har de även en liten scen där det spelar band ibland så man får alltid någon form av underhållning.

Och när vi ändå är inne på underhållning...

Jag har ingen riktig koll på hur stor andel av amerikanerna som kallar sig kristna och troende, men det lär ju vara betydligt fler än i Sverige. Att tro på Gud och "God bless America" etc. är mer norm här, men det är väl inget speciellt underhållande med det.

Vad som dock kan vara ganska underhållande och som är ganska vanligt förekommande här är alla olika preachers (eller vad man nu ska kalla dem). Folk som går på campus (eller någon annan offentlig plats) och gapar högt och predikar om hur Jesus dog för våra synder, att evolutionen är en lögn och vi är syndfulla människor etc.

Igår tog jag mig min lunchmacka och satte mig och lyssnade lite på den här mannen.


Tom hette han visade det sig och han åkte runt i hela landet och talade/gapade på olika universitet om kristendom och hur evolutionen inte var möjlig. "Look at these tiles!!" ropade han och pekade på marken. "If there is a design, there HAS to be a designer!"

Bredvid mig stod en kille med något mer ateistisk livsåskådning och frågade ut honom lite grann och visst kom han faktiskt med en del vettiga svar. Bland annat kom tydligen hönan före ägget i alla fall för Gud skapade inga ägg... Senare hade ateistkillen lektion så då fick jag ställa lite frågor till honom så att han kunde predika vidare med fortsatt stort engagemang. Efter lite väl mycket manisk ögonkontakt blev det  dock lektiondags för mig med.

Intressant var han hursomhelst, en smula fanatisk, självklart, men efter att ha lyssnat ett tag han ju i alla fall inte tokigare än vad jag tyckte först, lunchunderhållning om inte annat.

Kommentarer
Postat av: Kalle

Värt att dom måste övertala folk att evulotionen har ägt rum ^^

2010-03-10 @ 22:42:37
URL: http://myawesomelifestyle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0