Becoming an american

I början av min vistelse här tänkte jag många gånger att man upphör verkligen aldrig att förvånas. Allt är så stort, allt är så extremt, folk gör så si, det gör man ju inte hemma i Sverige, folk gör så, det har jag inte sett någon göra förut.

Nu känns det ändock som att den här kaskaden av intryck har börjat stagnera en smula, men beror det på att det inte finns något att förvånas över längre?

Självklart finns det tokmycket grejer kvar att förvånas över, men det slog mig häromdagen när jag gick runt i min Hollister-Tshirt, mina Hurley-shorts och mina Vans-skor att man har ändå formats av kulturen här utan att direkt tänka på det. Det skulle nog mycket till för att jag bara skulle gå runt i linne på gymmet hemma i Sverige, eller gå runt i tofflor eller skor inomhus skulle jag ju aldrig få för mig att göra, eller hälsa på varenda känd eller okänd människa med "Hej, hur mår du?".

Nu när man dessutom varit på semester från San Diego (nästan semester från semestern) blir det på något sätt ännu mer påtagligt att man har gjort sig lite hemmastadd här. När vi kom tillbaka från Las Vegas och Grand Canyon efter 100 mils bilfärd tänkte man ju ändå "Aah, skönt att komma hem". Det finns fortfarande en hel del grejer jag stör mig på här, saker som fungerar så mycket bättre i Sverige och som får mig att tänka att USA är ett grymt coolt land, men jag skulle nog inte vilja bosätta mig här. Men hade det inte varit för att det börjar dyka upp allt mer och mer saker hemma i Sverige som man börjar längta efter tror jag ändå inte att jag hade haft några problem med att stanna kvar här, för anpassa sig, det gör man, vare sig man vill eller inte.

Hur hälsar vi förresten på varandra hemma i Sverige? Inte frasmässigt alltså, men gällande handslag och så, inte artiga släkthandslag alltså utan mer vänner emellan. Det känns som att man alltid gör lite olika, finns ingen standard. Det enda som gäller här är en klatsch med fingrarna och en fist bump på det, gör vi kanske i Sverige med, men här gör man det alltid, gillar det, blir aldrig några oklarheter.

Får väl sluta upp med allt sånthär när jag kommer hem, men i knappt sex veckor till ska jag fortsätta låtsas vara amerikan!

Nu blir det hämtpizza och två liter cola framför någon schysst infomercial på TVn, kanske några Buds på det med...





(SKOJA!)

Kommentarer
Postat av: Lina

Pfft, du skoja inte alls, säg som det är! ;)

2010-04-21 @ 15:09:57
Postat av: liindblaads

Vad tycker du om Linda bengtzin och velvets nya låt ! kommentera vad du tycker !

2010-04-21 @ 15:30:04
URL: http://liindblaads.blogg.se/
Postat av: Two olsson sisters

vad gör du där borta då?//Emma:D

2010-04-21 @ 15:36:01
URL: http://twoolssonsisters.blogg.se/
Postat av: ROBIN HOOD.

Hejsan, i min blogg brukar jag i varje inlägg ställa en fråga som kan handla om vad som helst och jag har inlägg där jag bara ställer frågor och så, och det är för att jag är så himla intresserad om vad folk tycker och känner, jag går inte efter andras åsikter men är mån om få veta vad andra har för tankar och så, har lärt sig att man kan få rätt mycket kunnskap genom det!



- Så därför tänkte jag fråga dig samma som jag frågat flera andra och om du bara vill kommentera att jag spamar så kan du ignorera denna kommentar för jag är väl medveten om att jag faktiskt gör det, dock är det för att veta vad just nu tycker, så här kommer min fråga! :) ; Vilket är din favorit låt just nu och vem/vilka är det som sjunger den?



Jag är jätte tacksam för att du läste min kommentar och hoppas att du svarar, kram på dig! // ROBIN HOOD.

Postat av: Jessica

Folk är så jävla trevliga i USA. Blev faktiskt förvånad!



Tycker du precis som jag att lidande djur är hemskt? Och du förstår inte hur folk kan behandla djur, t.ex hundar, på något annat sätt än med kärlek?



Isåfall - snälla, kika på mitt senaste inlägg och se vad du kan göra :)

Tack på förhand!

2010-04-21 @ 17:50:28
URL: http://silverstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0